Az elektromos járművek piaci kockázatai

Ha a brit közlekedési minisztérium becslései helytállóak, 2020-ra 1-2 millió elektromos jármű (EV) is közlekedhet a szigetország útjain. Ez a nagyságrend pedig új kihívások elé állítja a rendszer valamennyi szereplőjét. A Baringa tanácsadó cég a flottaüzemeltetők, az energiaszolgáltatók és a hálózati cégek számára segít életképes üzleti modelleket találni. Az Engerati az ő szakértőikkel járta körbe a kérdést.

Az energiaszolgáltatók számára az EV-k erősödő versenyhelyzetet teremtenek, hiszen új fronton kell megfogniuk a fogyasztókat. Ugyanakkor az áram eladásában, illetve tárolásában, a csúcsidőszakok eltolásában fontos szerepet játszhatnak a szolgáltatáspalettájukon belül – mondja Natalie Bird, a Baringa menedzsere.

Az EV-k piaca az üzleti flottákkal lendülhet fel igazán, ezért kulcsfontosságú, hogy megtalálják a potenciális fogyasztókat, és olyan összetett csomagokat kínáljanak számukra, melynek része például a megújuló forrásból származó töltési energia, az időarányos tarifa, a töltőpontok hálózatának kiépítése, a megújított flottamenedzsment-szoftverek, valamint opcionálisan az okostöltés és a járművekről a hálózatba táplált energia is. Ehhez a szolgáltatóknak új üzleti szövetségeket kell kötniük – például a lízingcégekkel -, mert nem életszerű, hogy házon belül minden kérdésre megoldást tudjanak találni.

Jelenleg a flottaüzemeltetők vagy az áramszolgáltatójukhoz, vagy a járműbeszállítójukhoz fordulnak a kérdéseikkel, és valakinek segíteni kell őket annak eldöntésében, hogyan és mikor érdemes EV-kre váltaniuk, például a birtoklás teljes költségének (Total Cost of Ownership – TCO) bemutatásával” – mondja Bird. Ehhez azonban jobb szegmentációra és a már elérhető fogyasztói adatok mélyebb elemzésére is szükségük lehet a szolgáltatóknak.

David Balchin szenior menedzser szerint a flottaüzemeltetők között a felkészültség terén még nagy a különbség. A költségek bemutatása különösen fontos, hiszen egy hagyományos kisteherautó 18-20 ezer fontba kerül, míg elektromos megfelelője kormányzati támogatással is 28-30 ezerbe, és ezt a jelentős különbséget a használat során kell visszahozni, például az alacsonyabb üzemanyag-, vagy fenntartási költségeken és adómegtakarításon keresztül. Viszont még így is jelentős kérdés marad a használt EV-k piaca. Amíg erről nem tudunk többet, egyetlen nagy cég sem mer teljes mellszélességgel belevágni az átállásba.

Ben Hall szenior menedzser szerint a nagy energiaszolgáltatók sokat tanulhatnak az új, agilis piaci belépőktől arról, hogyan kell ügyfél- és szolgáltatásközpontú ajánlatokat kidolgozni ebben a szegmensben. Ugyanakkor kérdés, hol találják meg a helyüket az egyes szereplők az értékláncban. Hiszen a töltési időszak optimalizálása, vagy az energia hálózatba visszatáplálása egyelőre senkinél sem számít a kulcs üzleti területei közé. A lényeg, hogy könnyen érthető és használható szolgáltatásokat alakítsanak ki: ez segítheti az átállást és az ügyfelek megtartását is.

A hálózati szereplők számára elsősorban a költségekkel és a hírnevük megőrzésével kapcsolatos kockázatok fontosak. Nem tűnhetnek fel olyan színben, mint akik az EV-k terjedésének gátjai, viszont a penetráció bizonyos fokán a lehetőségeik határaiba fognak ütközni, és akár az áramkimaradásokat is kockáztatják.

A Scottish and Southern Energy Networks becslése szerint a hálózat megerősítésének költsége mintegy 2,2 milliárd font, a piaci szabályozó hatóság pedig 2025-től számít kimaradásokra a kisfeszültségű hálózatban az EV-k miatt. Ahhoz, hogy ezeket visszafogják, elengedhetetlen lesz a fogyasztók aktív részvétele is, például azzal, hogy a csúcsidőn kívüli töltést választják. Ebben a tesztprojektek, az időalapú árazás bevezetése (először időzónákhoz, majd az aktuális terheléshez kötötten), a területre belépő startupok, és akár a blokklánc-technológián alapuló töltési megoldások is sokat segíthetnek.

(Forrás: Engerati)

https://smarturban.blogstar.hu/./pages/smarturban/contents/blog/54560/pics/lead_800x600.jpg
elektromobilitás
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?