Több mint egymillió eladott zöld autó 2018 első negyedévében

Ragnar Volarus

Egyre növekszik az alternatív meghajtású járművek (AFV) - ezek között is kiemelten a hibrid elektromos (HEV), hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV) és akkumulátoros elektromos (BEV) autók - iránti kereslet az egész világon, derül ki 2018 első negyedévének világszintű értékesítési eredményeiből. Az év első három hónapjában 1,09 millió AFV-t értékesítettek világszinten – derül ki a mértékadó JATO elemzéséből.

Fotó: Twitter

Ez természetesen rekord a zöld autók eladása terén, és 21 százalékos növekedés 2017 első negyedévéhez képest. A legnagyobb ütemben a hibrid meghajtású járművek értékesítése nőtt, tehát az embereknek továbbra is a praktikus, külső töltést nem igénylő, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyag-kibocsátás és fogyasztás mentesen közlekedő hibrid elektromos autók a legcsábítóbbak. Ezek tették ki az alternatív meghajtású járművek mintegy kétharmadát.

A Toyotának (és luxusmárkájának a Lexusnak) köszönhetően Japán az AFV-k legnagyobb piaca, itt 441 000 ilyen autót adtak el az első negyedévben, de az elmúlt két évtizedben már közel 12 millió környezetbarát elektromos autót értékesítettek. Ahogy várható volt, Kína megelőzte az Egyesült Államokat, és a világ második legnagyobb AFV piaca lett 174 000 eladott autóval, óriási 137%-os növekedéssel. A másik nagyon dinamikusan fejlődő piac India - Franciaországot és az Egyesült Királyságot is megelőzve -, ahol a japán mintát követve a hibrid elektromos autókra összpontosítanak. Ám Japánnal ellentétben itt nem a Toyota, hanem a 45%-os piaci részesedéssel rendelkező Suzuki a listavezető, amely szintén hibrid elektromos autókat gyárt. Valószínűleg a tervezett állami támogatások is a hibridekre fókuszálnak majd Indiában, hiszen a Suzuki és a Toyota komoly, a kutatás-fejlesztés területére is kiterjedő közös indiai együttműködési terveket osztott meg a közelmúltban.

Hibrid elektromos autók

2018 első negyedévében az AFV járművek eladásában 66 százalékot tettek ki a hibrid elektromos autók (HEV). Míg a hibrid értékesítések  világszerte csak átlagosan 8 százalékkal növekedtek, addig Kínában 84%-os, Indiában pedig 58%-os bővülést értek el!

Magyarországon ugyancsak 58%-al nőttek a hibrid eladások, elsősorban a 16 modellből álló hibrid elektromos modellportfólióját kínáló Toyota és Lexus látványos piaci sikereinek hála. Az európai hibrid elektromos értékesítések 16%-al, 137 000 darabra nőttek, ezzel az öreg kontinens Japán (385 000 db) mögött maradt, viszont az Egyesült Államokat (74 700 db) és Kínát (43 800 db) maga mögé utasította.

A világszintű hibrid elektromos eladásokat továbbra is a Toyota és a Lexus vezeti, a teljes hibrid értékesítés 52%-át kitevő eladásaival, ami 3,4%-os növekedés. A Suzuki megtartotta második helyét a népszerűségi listán, ők 143 400 autót értékesítettek, melyekből 136 700 Japánban és Indiában talált gazdára.

Elektromos járművek – az olcsó kínai márkák világuralomra törnek

2018 első negyedévében Kína volt az elektromos autók (EV) legnagyobb piaca, 119%-al 83 600 egységre növekedett az eladás. A kínai vásárlók körében népszerűek a mostanában elérhető olcsóbb EV-k, és ennek nagy hatása van a globális piacra. A kínai márkák világszintű részesedése 35-ről 46%-ra nőtt, és még csak most fognak kilépni a világpiacra, tehát további növekedésre lehet számítani. Mögöttük a második helyen Európa áll 74%-os növekedéssel és 46 500 eladott elektromos autóval. A kontinensen Norvégia az első, de őket szorosan követi Németország, 9 300 autót adtak el, ez pedig 76%-os növekedés. Érdekes, de Franciaországban és az Egyesült Királyságban ellenben csökkenés tapasztalható, a vezető márkák két-számjegyű százalékos visszaesést produkáltak. Ott a vásárlók nagyobb része még mindig a hibrid elektromos autókat részesíti előnyben.

Az EV világranglistában a Tesla az első márka, csoportszinten pedig a Renault-Nissan-é a vezető hely. Az új Model 3 érkezése nagy lökést adott a Tesla márkának. Közel 7000 darab fogyott belőle, és így bekerült a modellek szerinti világranglista Top 10 autója közé. Ezt a listát a BAIC EC vezeti, melynek összes példányát Kínában értékesítették.

Ígéretes növekedés a hálózatról tölthető hibrid elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók piacán

A PHEV (Plug-in hibrid elektromos), EREV (hatótáv-hosszabbítós elektromos) és FCEV (hidrogén üzemanyagcellás elektromos) autók produkálták a legnagyobb növekedést az AFV kategóriákon belül.

A világszintű plug-in hibrid értékesítések a tavaly első negyedévi 66 300-ról egészen elképesztő 131 700 darabra ugrottak fel. A növekedés legnagyobb okozója a kínai márka, a BYD volt. Mi sem természetesebb, hogy a meghajtás iránt legnagyobb kereslet is Kínában mutatkozott, ahol 326%-os növekedéssel 46 500 autó fogyott. Őket az Egyesült Államok (21 600 db) és az Egyesült Királyság (10 200 db) követi. A világ legnépszerűbb hálózatról tölthető hibrid elektromos autója viszont még mindig a nagy múltú, a technológiát jegyző Toyota tudhatja magáénak, hiszen a Prius Plug-in Hybrid végzett az első helyen 12.100 darabbal.

Az EREV-ek közt a Nissan a piacvezető a Note és a Serena modelleknek köszönhetően, melyekből 37 600 fogyott. A Nissant a Chevrolet követi a toplistán elég komoly lemaradással.

A hidrogén üzemanyagcellás autók területén mindössze öt modell verseng a vásárlók kegyeiért, a Toyota azonban ezt a piacot is dominálja, ahol a Mirai 587 darabbal áll az élen, a Hyundai ix35/Tucson az ezüstérmes 33-al, a Honda Clarity (22 db) és a Hyundai Nexo (11 db) előtt. 

Összefoglalás

Tehát a JATO elemzései alapján kijelenthetjük, hogy alternatív meghajtású járművek (AFV) előretörése kétféle módon történt: az elektromos és a hibrid technika által. Indiában a jelek szerint a japán példát követve a hibrid elektromos autók lesznek a domináns AFV-k, míg Kínában az akkumulátoros elektromos autóké lehet a vezető szerep. Európában és az Egyesült Államokban már közel sem ilyen egyértelmű a helyzet, ugyanakkor a dízel eladások európai összezuhanásával és az amerikai benzinárak növekedése nagy hatással lesz az AFV piacra. A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy középtávon Európa és az Egyesült Államok is a hibrid elektromos autózás mellett teszi majd le a voksát, az akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autók pedig csak a későbbiekben lehetnek dominánsak.

https://smarturban.blogstar.hu/./pages/smarturban/contents/blog/53611/pics/lead_800x600.jpg
akkumulátor,autó,elektromobilitás,Hibrid,Nissan,Tesla
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?