Járműveink személyes adatai?

A közlekedés az adatgyűjtés és –megosztás fókuszában áll. Az elektromos járművek töltési igénye, az internetre kötött autók, a kocsimegosztó alkalmazások és az önvezető járművek mind az adatoktól függenek, származzanak azok az autókból vagy külső forrásokból.

A teljes funkcionalitású rendszerek kialakítása még messze van, viszont az adatgyűjtés már ma is széleskörű. A mobiltelefonok és a járművek szenzorai hely- és vezetési adatokat gyűjtenek, az autópálya-üzemeltetők, az önkormányzatok, a rendőrség és a biztosítók is adatokkal dolgoznak. Az autógyártók is gyűjtik az újabb kocsikból származó adatokat, így például a vezetési stílusra vonatkozó mutatókat, a kocsi tartózkodási helyét, benne a legutóbbi 100 parkolási hellyel, az egyes utazások hosszát, valamint az ezekhez kapcsolódó eges személyes adatokat is.

A GDPR hatása

Azon lehet vitatkozni, hogy az ilyen adatgyűjtés milyen előnyökkel és hátrányokkal jár, de az biztos, hogy az EU új adatvédelmi rendelete érinti őket. A FIA Region I határozata alapján a legtöbb adat személyes adatnak minősül, hiszen a regisztrált tulajdonoshoz köthető, és ezért ennek megfelelően kell kezelni. Az európai termékbiztonsági és termékfelelősségi szabályok ráadásul önmagukban nem indokolják a valós idejű adatok széleskörű gyűjtését. Az Európai Bizottság várhatóan az év végéig hoz majd javaslatot a szegmens különös szabályaira, beleértve a szabad szolgáltatóválasztást és az adatok hordozhatóságát is.

Az elektromos járművek adatai

Míg az egyes autókból származó adatok felhasználhatósága korlátozott, a dolgok internete elsősorban a több forrásból származó, nagy adattömegekben lát értéket. Az okosvárosok kapcsán gyakran szóba kerül az okosparkolás és a forgalomirányítás, de ebbe a körbe tartozik az elektromos járművek töltési igénye is. Utóbbiak körébe ráadásul nem csak a magánhasználatú gépjárművek érthetőek bele, de például a futárszolgálatok flottái is, ahol az intenzív, viszont jól tervezhető üzemeltetés valódi előnyöket jelenthet.

A nap végén minden a pénzről szól, legyen szó az elektromos művek hatékonyabb üzemeltetéséről, vagy a járműtulajdonos alacsonyabb villanyszámlájáról. Az Accenture 2015-ben 5500 euróra becsülte az egyes autókból azok élettartama során származó megosztott adatok értékét, míg a teljes iparág árbevétele 2020-ban 100 milliárd, 2025-ben pedig már 500 milliárd euró lehet.

Az adatok üzletileg is sikeres használatához a McKinsey tanácsadó cég szerint az adathasználóknak fel kell állítaniuk az adatgyűjtő, és –tisztító rendszerüket, amely a különböző forrásokat is összefésüli. Ezt követően vethetők be a big data vagy fejlett analitika alapú technológiák, amelyekből az értékes megállapítások kinyerhetőek, és amelyek alapján az új termékek és szolgáltatások megtervezhetőek a végfogyasztók vagy az üzleti partnerek számára.

(Forrás: Engerati)

https://smarturban.blogstar.hu/./pages/smarturban/contents/blog/53545/pics/lead_800x600.jpg
adatvédelem,elektromobilitás
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?