Az elektromos és napelemes repülésé a jövő?

A repülőgépek kondenzcsíkjai pehelyfelhők képződését okozhatják, amelyek a Német Lég- és Űrügyi Központ Légköri Fizikai Intézetének 2011-ben készült tanulmánya szerint jelentős mértékben, és a szén-dioxidnál sokkal gyorsabban hozzájárulhatnak a klímaváltozáshoz. Emellett a repülés felelős a nemzetközi karbonkibocsátás 1 százalékáért, ráadásul a repülőgépek karbonlábnyoma 2005 és 2020 között 70 százalékkal nőtt. Mivel a repülés beszüntetése nem megoldás, a környezetbarát opciók – így a napenergiával üzemelő és elektromos meghajtású repülőgépek – fejlesztése nagy erőkkel halad.

Az energiatermelésben és automatizálásban érdekelt ABB és a Solar Impulse közösen fejlesztett repülőgépe 2016 júliusában, 23 levegőben töltött nap alatt sikeresen körberepülte a Földet, csupán napenergiát felhasználva. A gép szárnyain 17.000 napelemcellát helyeztek el, amelyek négy darab, egyenként 10 lóerős villanymotort hajtottak, illetve lítium-akkumulátorokban is raktároztak a megtermelt áramból. A sikeres repülés óta újabb hasonló kísérletről nem tudni, így nem valószínű, hogy a napelemes repülés a közeljövőben tömegesen elterjedne.

Az elektromos hajtású repülőgépekkel több nagy gyártó is kísérletezik. Az Airbus idén januárban sikeres tesztrepülést végzett egy önvezető elektromos repülőgéppel, és 2020-ban már piacra is dobná ezeket. A szlovén Pipistrel szintén az év elején Ausztráliában hajtott végre próbarepülést, míg a Siemens a magyar Magnus Aircraft-tal közösen egy kisrepülőgépen teszteli a technológiát. A brit fapados légitársaság, az EasyJet az amerikai Wright Electric startuppal közösen dolgozik azon, hogy egy évtizeden belül a rövidtávú járatokon már elektromos repülőgépeket használhasson, míg Norvégia az összes nemzetközi járatát elektromos üzeművé tenné 2040-ig. Ők 2025-ben kezdenék meg a próbarepüléseket.

Az Airbus emellett a Siemensszel és a Rolls-Royce hajtóműgyártóval közösen egy keskenytörzsű elektromos hibrid utasszállító kifejlesztésébe is belefogott, amely biztonságos és költséghatékony megoldás lehet.

Ha az elektromos repülőgépek elterjednek a következő évtizedekben, az nem csak tisztább és csendesebb repülést jelentene, de az áramszolgáltatók és a légitársaságok üzleti modelljét is átalakíthatná.

(Forrás: Engerati)

Címkék: abb, repülés, Siemens
https://smarturban.blogstar.hu/./pages/smarturban/contents/blog/53233/pics/lead_800x600.jpg
abb,repülés,Siemens
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?