Ablak a jövőbe

Néhány napja adták át az Elektromobilitás Látogatóközpontot Budapesten, amelynek megálmodásában kulcsszerep jutott Őze Attila designernek. A tervekről, a munkáról, a megálmodott jövőképről kérdeztük, hiszen Ő álmodta meg a koncepciót, ezt a jövőbe mutató bemutatótermet, amit már bárki megtekinthet a Millenáris B épületében.

Őze Attila

 

Mennyi ideje volt megálmodni, megtervezni, elfogadtatni és megvalósítani ezt a Látogatóközpontot?

Tavaly év végén kaptam a felkérést, hogy rendkívül gyorsan ki kellene alakítani az elektromos autózás jövőjét bemutató információs központot. Beleképzeltem magam és megálmodtam egy városrészletet, napelemekkel, elektromos autókkal, töltőkkel, mindennel, ami jellemezheti az elkövetkező évtizedeket. A jövőkép megalkotása mellett ráadásul gyors határidővel a megvalósítást is meg kellett oldanunk. A központ jelenlegi helye a Millenárison korábban büfé és szuvenírbolt volt, így csak a bontási munkák egy hetet vettek igénybe..., de mégis, a bontással párhuzamosan igyekeztem a következő évtizedek fejlődését belevarázsolni ebbe a központba.

Mikor lehet realitás mindaz, amit itt bemutatnak?

Nagy valószínűséggel a következő 15-20 évben a hagyományos benzin és dízelüzemű autók javarésze már a roncstemetőben lesz. Biztos vagyok benne, hogy ennyi idő elteltével az eladott kocsik 50 százaléka elektromos autó lesz. A világban egy olyan bummot várok a következőkben, amit akár a kínaiak, akár a Tesla, vagy éppen a Japánok, esetleg egy európai gyártó elindíthat azzal, hogy előrukkolnak egy olyan akkumulátorral, amely a megtermelt elektromos áram biztonságos, hosszútávú tárolását minél kisebb méretben meg tudja oldani. De nem csak az autók, hanem az otthonok elektromos fűtése, hűtése is megváltozhat, aminek egy nagy kapacitású, de kis tömegű akkumulátor lesz a kulcsa, amely hosszú távon elraktározza a nyári időszakban megtermelt elektromos áramot. Ez a jövő, ebben kell gondolkodnunk.

Van kivételezett korosztály, amelynek elsősorban ajánlja ezt a Központot?

Nincs. Ez egy ablak a jövőbe. Úgy alkottuk meg, hogy óvodás korú gyerekektől egészen a felnőtt döntéshozókig mindenkinek rá- és áttekintést nyújt ez a látogatóközpont.

Utóbbiak, akik esetleg nagy flottákat kezelnek, talán könnyebben teszik le a voksukat a jövőben egy elektromos autó mellett, jobb döntéseket hoznak. Hiszen tisztább és egészségesebb levegőben mi is tovább élhetünk. Ez az a vízió amit szeretnénk bemutatni. 

Tervezik esetleg a bővítést?

Ha jön a jó idő, és lehetővé válik, akkor itt kint a parkban az elektromos autózás, hajózás, kerékpározás és különböző alternatívák bemutatására is lehetőség nyílhat. Vannak még elképzelések.

Esetleg ambiciózusabb elképzelések? További látogatóközpontok nyitása is szerepel a tervek között?

Több ilyen központ kéne, hogy minél hamarabb ráneveljük a másképp gondolkodásra a fiatalokat. Nagyon remélem, hogy ennek a központnak a visszhangja elérhet olyan döntéshozókhoz, akiknek segítségével további nagyvárosokban is kezdetét vehetik az e tekintetben pozitív változások.

Külföldön találhatunk ilyet?

Vannak kezdeményezések.

Ez egy időben nagyon előremutató kezdeményezése a magyar kormánynak és az e-Mobinak. Jó ügy mellé állnak, ezzel hozzájárulva egy egészségesebb, élhetőbb világ megteremtéséhez, ami okos, előremutató gazdaságpolitikát mutat.

Amikor felkérték, rögtön megvolt az elképzelés a fejében, hogy mit szeretne?

Két koncepció is volt, egy kékes, oxigéndús verzió, ahol egy kicsit a régmúltot és a jövőképet egymással szembeállítottam, a másikban egy letisztultabb, csak a jövőre koncentráló rendszert mutattam be. Ez utóbbit választotta az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft., mivel csak a jövőre szeretnének koncentrálni.

Minden megvalósult, amit szeretett volna, amit elképzelt?

Szerencsére ebben az esetben nem csak az álmot tudtam papírra vetni, hanem ennek a teljes, komplett kiviteleztetését és lemenedzselését is végig tudtam vinni. Mi ebben vagyunk erősek a konkurenciához képest, hogy a tervezés, a kivitelezés, és annak kulcsrakész menedzselését össze tudjuk rakni garanciával a határidőre. Végül egy fél éves munkát erős három hónap alatt összehoztunk. Nagyon sok tehetséges ember segített, fantasztikus dolgokat hoztunk létre. Így sikerülhetett a kulcsrakész átadás a határidőre.

Jelenleg még lassú a fejlődés ezen a piacon. Lendíthet ezen ez a látogatóközpont? Mennyire változtathatja meg az emberek gondolkodását?

Egyelőre még nem mérhető az eredménye, a nemzetgazdasági haszna az elektromos autóknak, de még csak gyerekcipőben jár ez az iparág. Most még mindössze körülbelül 5000 zöld rendszámos autó rója Magyarországon az utakat, ezeknek 40-50 százaléka zéró emissziós gépjármű. Ennek a központnak az egyik célja, hogy megsokszorozódjon az elektromos autók eladási mutatója. Hiszen abban a pillanatban csökkeni fog az ár és az üzemeltetési költség, ahogy nagyipari körülmények között tudnak minél hatékonyabb autókat előállítani. Itt a kérdés az, mikor jön a súlyban és a kapacitásban a mostani akkumulátoroknál sokkal többet tudó utód. Mert onnantól megállíthatatlan lesz a fejlődés.

Íme két példa, hogyan nézett ki a terveken, és végül miképpen fest a valóságban a látogatóközpont.

https://smarturban.blogstar.hu/./pages/smarturban/contents/blog/51322/pics/lead_800x600.jpg
e-Mobi,Millenáris,Őze Attila
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?