A nagy e-bumm

Ragnar Volarus

A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Fővárosi Önkormányzat egy évvel ezelőtt aláírt egy együttműködési megállapodást, amely az elektromobilitás stratégiai jövőképével kapcsolatos lehetőségek összehangolásáról szólt. A részfeladatok kidolgozására a BKK-t és az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft.-t jelölték ki. A felek a napokban stratégiai megállapodást kötöttek arról, hogy az elektromobilitás fővárosi implementációjában együttműködnek és elvégzik a szükséges lépéseket.  A megállapodás jövőbemutató, kulcsszava pedig az elektromobilitás. Erről – is - kérdeztük az egyik aláírót, az e-Mobi ügyvezető igazgatóját, Dr. Ugron Gáspár Gábort.

Rengeteg aláírásról tudósítottunk már, aztán hiába vártuk a folytatást, a gyakorlati megvalósulást. Az Önök tevékenysége lassan a mindennapos közbeszéd részévé válik, de melyek lesznek az első szemmel látható eredmények?

Az e-Mobi ez év tavaszáig, május végéig Budapesten 170 helyszínen telepít elektromos autó töltőpontot, amelyre a területet az önkormányzatoktól, a fővárostól, vagy a BKK-tól kapjuk meg. Így az e-Mobi lesz az az állami töltőtulajdonos társaság, amely az ország átjárhatóságának biztosítása érdekében Budapesten is üzemelteti a töltőpontokat.

Ez az első lépés. De mi lesz utána?

A jövő közlekedése az elektromobilizáció felé halad, tehát értelemszerűen további helyszínekről is tárgyalunk.

Fontos feladatunk, hogy megtörténjen az elektromos kerékpár, a pedelec hálózatfejlesztése is. Azért is kell töltőket telepíteni, mert a car-sharing, e-scooter, e-robogó sharing szolgáltatások terén nagyon komoly növekedésre kell számítani. Részben azért, mert Budapest lakosságának a sűrűsége indokolja, másrészt azért, mert a létszám miatt itt lehet a leggyorsabb megtérüléssel kalkulálni az elektromobilitás különböző eszközrendszereiben.

De azt is tudomásul kell venni, hogy ez beruházásigényes, infrastruktúraigényes műfaj, így állami támogatás nélkül reménytelen, hogy ugrásszerű növekedést érjünk el. Jelen pillanatban úgy látjuk, hogy a 2020-as évek közepére lesz olyan arányú az elektromobilitás elterjedése, ami már egy piaci környezetben is megállja a helyét. Erre terjed ki ez a megállapodás.

Fel-feltűnnek a zöld rendszámos autók a forgalomban. Mely járművek kaphatnak ma ilyen rendszámot Magyarországon? Mit kell tudnia egy ilyen kocsinak?

Hatótávalapú a szabályozás. A követelmény az, hogy meghatározott számú kilométert színtisztán elektromos meghajtással kell tudnia megtennie az autónak. 

Mivel sikerülhet felgyorsítani ezt a még csak csörgedező „zöld áradatot”, mit tehet az e-Mobi azért, hogy ez még látványosabb legyen?

Ösztönzőrendszerek egész tárházával igyekszik az elektromobilitás terjedését segíteni a kormányzat. Ilyenek például a zöld rendszámokhoz tartozó kedvezmények - mint az ingyenes parkolás, regisztrációs adó mentesség és a 1,5 millió forintos támogatás, amit a cégünk bonyolít le. Ez utóbbi az NGM pályázata alapján tisztán elektromos hajtású gépjárműre és 15 millió forintos vételárig vehető igénybe.

Jelen pillanatban hány ilyen autó található a magyar utakon?

4500-4600 zöld rendszám van kiadva, ennek körülbelül 45%-a tisztán elektromos. A becslések szerint 2025-re az autójárműpark több mint 1%-a lesz elektromos, 2030-ra pedig 9-10%.

Dr. Ugron Gáspár Gábor

Nyugat-Európában mennyire járnak esetleg előttünk? Ott hogyan alakulnak ezek a számok?

A számok arányaikban hasonlóak, annyival vannak előrébb, hogy ott az embereke 4-5 évente lecserélik az autót, így hamarabb fognak váltani elektromos járműre, mint Magyarországon, ahol 14 év az autók átlagéletkora. A tisztán elektromos, vagy a plug-in hibrid autók használtpiacára most jönnek vissza ezek a 4-5-éves autók, például az Opel Amperák Hollandiából és Németországból, 70-80.000 futott kilométerrel És semmi bajuk nincs ezeknek az autóknak. Ráadásul már arra is van tapasztalat, hogy a Nissan Leafnél

260 ezer kilométernél csökkent 80% hatásfok alá az akkumulátor. Ráadásul ezek moduláris akkumulátorok, tehát a híresztelésekkel ellentétben csak kisebb modulokat kell cserélni, nem az egészet. Ezeknek a karbantartására is vannak már pontos adatok, így csak rémhírkeltés, hogy ötmillió forintot kell hat évente költeni az akkumulátor miatt.

Azaz most kezd - mindenhol  - felgyorsulni ez a folyamat, de mit szólnak ehhez az olajtársaságok? Elvégre ez – elméletileg - hosszú távon a klasszikus forma kihalásához is vezethet.

Már az olajtársaságok is kezdenek átállni az elektromos meghajtásra az üzemanyagtöltő-állomásokon. Ők üzemanyagot akarnak eladni, mindegy számukra, hogy az benzin, gázolaj vagy éppen elektromos áram. A fejlesztések első lépéseit már itthon is látni, hiszen a benzinkút ma már egy közösségi tér internettel, büfével, snackbárral. Arról nem is beszélve, hogy mindenhol a világon rajta van a 20-30%os profit az elektromos töltéseken is, akárcsak az üzemanyagoknál.

Eddig csupa pozitív érvet hallottunk a hibrid és elektromos hajtású megoldások mellett. Akkor hol a hiba? Mik azok a tényezők, amik lassítják ezt a váltást?

Egyszerűen az emberi komfort az akadály. Nem vagyunk hozzászokva, hogy 80-100 kilométerenként töltjük az autót, vagy a belvárosban elég ha egyszer töltjük, mert maximum 50 km-t haladunk. De most már egyre többen kezdenek átállni. Az 1,5 millió forintos állami támogatásra közel kétszer annyi pályázat érkezett idén januárban, mint 2017 első hónapjában. Márciusban már most (13-án – a szerző) annyi igénylés jött be mint, 2017 márciusában összesen. Tehát egy év alatt megduplázódott a pályázók száma. 

Nézve az elmúlt évtizedek fejlődési ütemét mondjuk a számítástechnika vagy éppen a mobiltelefonok terén, itt is számíthatunk ennyire robbanásszerű változásokra? Ha csak kis léptéket nézünk, mi lehet a következő lépcsőfok a fejlődésében?

A 600-700 km hatótávú, 15 perc alatt 0-ról 100%-ra tölteni képes autó tömeggyártásban 2019-20-ra itt lehet. De ilyen téren már most sem állunk rosszul. Jellemzően 20-80% közötti a töltöttségi állapot a felhasználóknál, és ma átlagosan három óra a teljes töltési idő, de egy VW E Golf már 0-ról 100%-ra tölthető két óra alatt. De ezek csak a szélsőségek, hiszen itt az lesz a lényeg, hogy az autós elmegy a hivatalba, s amíg elintéz mindent, addig tudja tölteni a kocsiját, majd elmegy étterembe és ott is tölt egy órácskát, aztán otthon vagy a munkahelyi garázsban is újra van erre lehetősége. Európai, világpiaci adatok alapján a töltések 70%-a otthon vagy irodai környezetben történik és nem közterületen.

Az elektromos töltőállomások terén viszont nálunk most van az első nagy bumm.

Így van. Május 31-ig az e-Mobi több mint 300 töltőt telepít köznyilvános területen - ebből 170-et Budapesten. Az év második felében országosan további kétszázat. Kezdődik az e-bumm.

https://smarturban.blogstar.hu/./pages/smarturban/contents/blog/49917/pics/lead_800x600.png
Dr. Ugron Gáspár,e-Mobi,elektromobilitás,támogatás,töltő
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?